loader-logo
  • Klant

    Pindrop B.V.
  • Klus

    UX Workshop
  • Deelnemers

    11
  • Post-its

    256
  • A3 vellen

    23

Workshop en een mini design sprint in 1

Om onder andere de developers en product owners van Pindrop B.V. nog meer vanuit de gebruiker te laten denken is mij gevraagd een UX-workshop te geven. In de workshop hebben we een aantal basisprincipes van goede UX besproken aan de hand van goede en slechte voorbeelden. Daarnaast hebben we aan de hand van een echte case (de funnel van ParcelParcel) een mini design sprint gedaan om verbeteringen en quick wins te generen.

workshop-logos

Uitstekende workshop en uitstekende trainer! Tim weet goed wat er speelt, hoe de UX wereld in elkaar zit, en kan dat uitstekend overbrengen in workshop vorm. We hebben naast mooie concrete todo's ook nieuwe inzichten verworven die we breder kunnen inzetten in andere projecten! Aan te bevelen!

avatar

Nico Veenman

Founder & Owner at Pindrop.nl

Basis principes UX

De groep mensen die deelnam aan de workshop was divers, product owners, developers, designers en business owners. Door een interessante startoefening was het ijs gebroken. Collega's die al jaren samen werkten wisten nu nog een beetje meer van elkaar. Met veel enthousiasme hebben we vervolgens het eerste deel van de workshop, in het Engels, gedaan. In de pauze kwam in de gesprekken naar voren dat er hele nuttige tips en handvatten in het eerste deel van de workshop verwerkt zaten.

Mini Design Sprint

Om de opgedane kennis van deel 1 van de workshop direct in de praktijk te brengen hebben we aan de hand van de funnel van ParcelParcel een mini design sprint gedaan. Nadat de Product Owner de business goals en de het doel van de gebruiker had gedefinieerd zijn we aan de slag gegaan. Stap voor stap hebben we de funnel doorlopen en per post-it verbeteringen, vragen of goede eigenschappen opgeschreven. Uiteindelijk hing de hele meeting room vol met post-its. 🙂

Oplossingen

Na de analyse van de funnel hebben we aan de hand van Crazy 8's ook oplossingen geschetst. Deze oefening geeft altijd mooi de inzichten per persoon weer. Mensen die niet kunnen tekenen bestaan niet, iedereen wordt er echt even toe aangezet om over de oplossing na te denken en hoe dit er volgens hen uit kan zien.

De meeste stemmen gelden

Nadat iedereen kort de belangrijkste punten van zijn of haar oplossing gepresenteerd had kreeg men 10 dots om mee te stemmen. Je mocht meerdere votes op 1 idee uitbrengen, en zelfs ook op je eigen idee stemmen. Na de stemronde kon je mooi zien waar de meeste waarde zat volgens de aanwezige mensen.

Na de workshop

De product owner van ParcelParcel heeft na de workshop alle feedback verzameld. Er is een mooie lijst ontstaan met quick wins en structurelere verbeteringen. De quick wins zijn we momenteel per stap aan het implementeren in de funnel van ParcelParcel. Zie ook de case funnel optimalisatie ParcelParcel.

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over workshops of willen sparren over een eigen workshop, bekijk de workshop pagina of stuur mij dan een bericht.