loader-logo
  • Klant

    Zilveren Kruis
  • Rol

    UX-lead / Product Owner
  • Platform

    Mobile

De nieuwe Zilveren Kruis- app

Omdat de bestaande app van Zilveren Kruis op een verouderd framework draaide en niet toekomstproof was, is de ambitie ontstaan om de Zilveren Kruis App door te ontwikkelen. Samen met teams bij Zilveren Kruis en Freed interactive hebben we een white label app ontwikkeld waar Achmea enkele jaren mee vooruit kan.

ZK-app-logos

Voordat Tim met een concept komt heeft hij al een grondige analyse achter de rug. Klantsignalen, gesprekken met stakeholders, een workshop en meer data en insights neemt hij mee als input voor het nog te vormen idee. Ook in een grote organisatie die niet de zijne is weet hij door proactief te handelen de juiste mensen te spreken en de benodigde gegevens en wensen te verzamelen. Zodra het concept eenmaal vorm begint te krijgen laat hij zich, zonder de realiteit uit het oog te verliezen, niet beperken door (technische) beperkingen. Dat leverde ons nu niet alleen een mooi en intuïtieve app op, maar ook een leidraad voor de komende versies. Tim kijkt en denkt altijd vanuit de klant en diens beleving en zorgt daarmee voor een goed evenwicht tijdens de ontwikkeling van de app. Gedreven, enthousiast, kundig en met humor, het is prettig samenwerken met Tim.

avatar

Laurens Valentin

Product Owner Zilveren Kruis

Analyse

Na een analyse van de huidige app, de markt en de gebruiker van de Zilveren Kruis app, en de data en insights op een hoop te hebben gegooid, zijn we gestart met het kiezen van richting. Wat gaan we oplossen voor de gebruiker? Welke randvoorwaarden zijn hieraan verbonden? En, niet onbelangrijk, hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? Allemaal vragen die we hebben proberen te beantwoorden in deze analysefase. Onder andere door middel van een grote kick-off-dag met alle betrokken. Het belangrijkste uitgangspunt vanuit Zilveren Kruis hierbij was dat we qua functionaliteit niet tot weinig zouden kunnen uitbreiden in fase 1.

De belangrijkste inzichten van de analyse op een rij:

  • De app kan veel meer dan de gebruiker denkt/ weet;
  • De gebruiker wil graag details van zijn zorgkosten kunnen inzien;
  • De gebruiker wil zijn relatienummer terug kunnen vinden in de app;
  • De gebruiker vindt niet wat hij zoekt;
  • De app voelt niet persoonlijk;
  • De gebruiker vindt de gegevens die getoond worden lastig te interpreteren;
  • Het is niet altijd duidelijk waarom een gebruiker iets wel of niet kan/mag in de app.

Concept/ Strategie

Als je al deze inzichten op een rij ziet, denk je waar te beginnen? Bij het begin is dan vaak een goed idee. Na de inzichten uitvoerig te hebben besproken hebben we de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe app geformuleerd:

  • Wij helpen de gebruiker een keus te maken;
  • De belangrijkste functionaliteiten zijn binnen 1-click te bereiken;
  • We leggen uit waarom een gebruiker iets niet mag inzien en waarom dit zo is;
  • We laten geen data zien, maar presenteren het;
  • De gebruiker moet niet alleen inzicht krijgen, hij of zij moet het ook begrijpen.

Voor intern gebruik heb ik hier het concept 'Met succes verzekerd' van gemaakt en op basis van dit concept zijn we begonnen. met het navigatieconcept van de app.

Het navigatieconcept

Om de gebruiker te helpen bij het maken van een keuze en ze meer te dirigeren richting de functionaliteiten die echt belangrijk zijn, hebben we een analyse gemaakt van de gebruikersdata en inzichten van de huidige app. Hieruit hebben we een nieuw navigatieconcept ontwikkeld met een tabbar. Deze tabbar heeft de belangrijkste 4 items in zich waar de 80% van de gebruikers voor komt. De overige 20% hebben we in het meer menu onder gebracht ook in de tabbar. Na een dag guerillatesten op het Centraal station van Utrecht, kwamen we tot de conclusie dat we de goede weg in waren geslagen. Met nog een aantal verbeteringen en doorontwikkelingen hier en daar.

Roadmap

Nadat ook intern akkoord werd gegeven op het nieuwe navigatieconcept, stond het raamwerk van de app al klaar en kon Freed starten met het bouwen van de core. Op basis van de bestaande API's. Deze Core zou later dan naar Android en iOS worden vertaald. Wij hebben ondertussen de roadmap opgetuigd en geprioriteerd zodat we per epic aan de slag konden met de ontwikkeling van de app. In een nutshell ziet dat er zo uit per epic:

  • Analyse;
  • UX-uitwerking;
  • Copy check;
  • (Guerilla) User Test;
  • Re-work;
  • Visual Design;
  • Development;
  • Test.

Met natuurlijk de kanttekening dat er ook per fase gecheckt werd of we de business goals zouden halen met de uitwerking van die fase.

Pièce de résistance

Bij de ontwikkeling van zo'n mooi, nieuw product komen altijd de nodige uitdagingen kijken. Een van de grootste uitdagingen binnen een grote en enthousiaste organisatie als Zilveren Kruis is stakeholder-management. Als je enthousiast verteld over de plannen voor de nieuwe app zijn er vaak stakeholders die kansen zien om ook hun nieuwe innovatie mee te nemen in dit toffe, nieuwe product. De roadmap is nogal eens door elkaar geschud, maar we konden toch altijd bij de kern van fase 1 blijven. Daarnaast is Zilveren Kruis overgestapt op een nieuwe huisstijl. Een randvoorwaarde voor de nieuwe app was dan ook dat deze in de nieuwe huisstijl live zou gaan. Op zich geen probleem natuurlijk, maar wat wel een uitdaging was, dat de huisstijl nog volop in ontwikkeling was, gedurende de realisatie van de app. Wat wel weer erg tof is, is dat we in UX en VD ons in eerste instantie niet hebben laten beperken door bestaande flows en achterliggende systemen. We hebben fase 2 van de app al wel hebben mogen definiëren. Er staan dus nog genoeg mooie verbeteringen op stapel.

White label

In dit stuk heb ik het steeds over Zilveren Kruis, omdat dit mijn opdrachtgever is voor dit project. Maar deze app is niet alleen ontwikkeld voor Zilveren Kruis, het is een white label app, die ook gebruikt gaat worden door de andere merken van Achmea: FBTO, De Friesland, Interpolis en ProLife. De apps voor deze merken zullen gedurende het jaar ook uitgerold gaan worden.

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over deze case of willen sparren over een eigen app of platform, stuur mij dan een bericht.